نحوه انتخاب و خرید یک یخچال فریزر

   Admin        پنجشنبه, 19 دی 1398       اخبار و مقالات
نحوه انتخاب و خرید یک یخچال فریزر

 

یخچال ، مهم‌ترین وسیله‌ی آشپزخانه است. حتی اگر بتوان آشپزخانه‌ای را بدون اجاق‌گاز یا مایکروویو تصور کرد ، حذف کردن یخچال از آشپزخانه ، غیرممکن به‌نظر می‌رسد. یخچال به‌نوعی امضای صاحب‌خانه در هر آشپزخانه محسوب می‌شود. خرید یخچال به‌دلیل اهمیت و طول عمر زیادش ، کاری پیچیده و سرمایه‌گذاری مهمی است. هنگام خرید علاوه ‌بر قیمت و طبقه‌بندی دستگاه، فاکتورهای دیگری مثل مصرف برق ، گنجایش و فضایی که اشغال می‌کند هم باید مد‌نظر قرار بگیرد. به‌علاوه ، یخچال وسیله‌ای است که به‌راحتی چندین سال مهمان منزل یا محل کار شما خواهد بود. پس بهتر است یخچالی را انتخاب کنید که برای شما ، خانواده یا همکارانتان مناسب باشد.

در ادامه قصد داریم تا در قالب یک راهنمای خرید، کلیدی‌ترین قدم‌های لازم برای خرید یک یخچال مناسب را توضیح دهیم.


قدم اول : هزینه


در مورد خرید یخچال، مفهوم « هزینه » کمی با کالاهای دیگر تفاوت دارد. هنگام خرید گوشی موبایل یا یک لپ‌تاپ، کالای خریداری شده، با‌توجه به مقدار هزینه‌ای که صرف می‌کنید، امکانات و قابلیت‌های خاصی را در اختیارتان قرار می‌دهد. ولی با هزینه‌ی بیش تر، نمی‌توانید انتظار دیگری جز بهبود این قابلیت‌ها داشته باشید. اما در مورد یخچال، هزینه‌ای که بابت خرید دستگاه می‌پردازید، علاوه‌بر امکانات و رفاه بیش تر، حکم یک سرمایه‌گذاری هم دارد. یخچال‌های رده‌بالا ، مصرف انرژی کم تری در مقایسه با یخچال‌های میان‌رده و پایین‌رده دارند و این موضوع باعث می‌شود در چندسالی که قرار است، مهمان خانه یا محل کارتان باشد، تاثیر کم تری روی قبض برق بگذارد.


فارغ از این موضوع ، مهم‌ترین فاکتور در خرید یخچال مثل هر نوع کالای دیگری، مقدار هزینه‌ای است که برایش در‌نظر گرفته‌اید. ممکن است ساعت‌ها وقت بگذارید و به یخچال مورد‌ نظرتان برسید و بعد متوجه شوید که قیمتش چند برابر بودجه‌ای است که برای خرید آن کنار گذاشته‌اید، به‌خصوص این که بازه‌ی قیمتی یخچال‌ها خیلی گسترده است و از یخچال‌های چند‌صد هزار تومان تا چند‌ده میلیون تومان وجود دارد ؛ پس بهتر است پیش از شروع ، تعیین کنید که دقیقا چه قدر می‌خواهید برای یک یخچال هزینه کنید.


قدم دوم : کلاس و رده‌بندی


یخچال‌ها در کلاس‌های مختلفی رده‌بندی می‌شوند که این رده‌بندی ، می‌تواند عامل کلیدی برای قیمت نهایی و تصمیم‌گیری خریدار باشد.

 

قدم سوم : گنجایش و ابعاد


اکثر یخچال‌ها ، فارغ از رده‌بندی و کلاسشان، با گنجایش‌های مختلفی عرضه می‌شوند. این عدد، با واحدهای فوت یا لیتر اندازه‌گیری می‌شود. ظرفیت نشان‌دهنده‌ی تمام فضای قابل‌ استفاده‌ی یخچال است. شرکت‌های سازنده‌ی یخچال ، معمولا گنجایش کل دستگاه را کمی بیش تر از میزان واقعی اعلام می‌کنند. بنابراین بهتر است که هنگام خرید با گنجایش مورد‌نظر، یخچالی تهیه کنید که ظرفیت اسمی بیشتری از ظرفیت مورد نیاز شما داشته باشد.


قدم چهارم : مصرف انرژی


یخچال‌ها همیشه جزو پرمصرف‌ترین وسایل برقی بودند و نقش زیادی در ارقام موجود روی قبض برق ایفا می‌کردند. اما امروزه به‌لطف فناوری‌های پیشرفته، مصرف برق یخچال‌ها بسیار کم شده است. شرکت‌های سازنده‌ی این لوازم‌خانگی هم از مصرف انرژی ، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار برای بازاریابی یخچال‌هایشان استفاده می‌کنند. هنگام خرید یخچال، بد نیست که نگاهی هم به مصرف برق دستگاه بیندازید. یخچال‌هایی که مصرف انرژی کمی دارند ، می‌توانند به‌صورت سالانه ، تا چندصد هزار تومانی در مقایسه با یخچال‌های پرمصرف، در هزینه‌ی برق صرفه‌جویی کنند.
برای مقایسه‌ی مصرف انرژی یخچال‌ها ، باید به « برچسب انرژی » که روی بدنه‌ی دستگاه چسبانده شده، نگاه کنید. روی این برچسب علاوه‌بر یک‌سری اطلاعات مثل مصرف سالانه‌ی انرژی و میزان صدای تولید شده توسط موتور یخچال ، رده‌بندی مصرف انرژی یخچال هم مشخص شده است.


استفاده از موتورهای خطی اینورتر در دستگاه‌های جدید یا به‌کار‌گیری تکنولوژی‌های بهینه، تاثیر بسیار زیادی در مصرف کم انرژی در مقایسه با دستگاه‌های قدیمی که از کمپرسورهای معمولی استفاده می‌کنند ، دارد.


حرف آخر


شاید در نگاه اول ، خرید یک یخچال کار ساده‌ای به‌نظر آید ؛ ولی درعمل ، فاکتورهای زیادی هنگام خرید این دستگاه‌های دوست‌داشتنی دخیل هستند که می‌توانند تاثیر زیادی در قیمت نهایی آن داشته باشد. به‌خصوص این که یخچال کالای گران‌قیمتی است و حداقل چند سالی مهمان منزل یا محل کارتان خواهد بود.